№ 107 от 17 июня 2011 г.

Чому зникає «дешевий» хліб?

Читачі “Рабочей газеты” скаржаться, що останнім часом улюблений хліб “Український домашній” подовий вагою 0,9 кілограма у столиці значно подорожчав — із 3,16 гривні за буханець до 4,10. Але як це можливо, дивуються читачі й ми разом із ними, якщо цей хліб занесено до переліку соціально значущих продуктів? Останнє означає, що держава, захищаючи інтереси громадян, шляхом чіткого регулювання цін на соціальні сорти хліба стримує зростання їх.

Маніпуляція свідомістю
– НІ, подорожчання не було, — запевнив нас начальник Державної інспекції з контролю за цінами в місті Києві Максим Глущенко. — З 31 серпня 2009 року ціна на “Український” домашній подовий залишається незмінною — 3,16 гривні. Але проблема дійсно існує, хоч і в іншій площині.

Якщо уважно вивчити асортимент хліба та хлібобулочних виробів, що пропонують нам магазини та супермаркети Києва, можна помітити: гарненька паляниця “Українського”, яка на перший погляд нічим не відрізняється від подового “Українського домашнього”, котрий ми звикли бачити й купувати, вже не та. Це “Український столичний” вагою 0,95 кілограма. Але на вигляд, повторюю, вони ідентичні. Пересічний громадянин, який робить чергову закупівлю продуктів харчування, в тому числі хліба, не має ні часу, ні сил (враховуючи шалений темп життя в столиці України) вивчати й аналізувати асортимент і, відповідно, ціни запропонованих видів хліба та хлібобулочних виробів. Люди просто беруть з полиці хліб, який вважають улюбленим “Українським”, і край.

До того ж якби хтось і придивлявся уважно, все одно нічого не помітив би, тому що безпосередньо в торговельних залах магазинів та супермаркетів немає інформації щодо появи нового виду “Українського столичного” — у старому “одязі” “Українського домашнього” подового. Помітити ж на око збільшення ваги хліба на 50 грамів складно. Можна сказати, відбувається така собі маніпуляція свідомістю. Бо в результаті покупці вважають, що несуть до каси “старий” “Український” за 3,16 гривні. Насправді ж в їхніх кошиках красується “оновлений” буханець — “Український столичний” вартістю 4,10 гривні. Так покупець, не підозрюючи “підміни”, повертається додому і не здогадується, що його гаманець уже “схуднув” на 94 копійки.

— Але є категорія покупців, які не могли не помітити перемін, бо щоб упродовж місяця звести кінці з кінцями, змушені рахувати кожну копійчину. Це пенсіонери, інваліди, багатодітні сім’ї, безробітні.

— Саме так, останнім часом до Державної інспекції з контролю за цінами в місті Києві надходить безліч звертань та скарг киян стосовно зникнення з реалізації у торговельній мережі в окремих районах Києва хліба “Український”. Відповідно до даних моніторингу цін на продукти харчування, у тому числі на хліб “Український домашній” подовий, на початку червня поточного року у 38 відсотках підприємств, які є об’єктами моніторингу, зафіксовано відсутність цього продукту.

Коли в магазинах немає, на офіційних паперах — є!
ДО РЕЧІ, на офіційному сайті ПАТ “Київхліб” немає повідомлення про випуск нового хліба “Український столичний”, хоча прес-секретар “Київхліба” Наталія Лук’янова повідомила в періодичних виданнях, що підприємство нещодавно розпочало випуск “Українського столичного” “як результат того, що пекарі постійно працюють над поліпшенням якості своєї продукції”. Також Наталія Геннадіївна запевнила: “Український домашній” з виробництва ніхто не знімав, він продовжує нарівні з “Українським столичним” надходити до магазинів, а вже справа покупців вибирати, що їм більше до смаку. Ось так ПАТ “Київхліб” начебто й чинного законодавства не порушив, і ціну на “Український” не підвищив, і запровадив новий сорт хліба.

За офіційними даними ПАТ “Київхліб”, протягом квітня-травня 2011 року обсяги виробництва хліба “Українського домашнього” становили 65 відсотків, а хліба “Українського столичного” — 35. Чому ж тоді насправді це схоже на заміну, а не на паралельний випуск обох видів хліба “Українського”?

— Для вирішення цієї проблеми та вжиття відповідних заходів Державна інспекція з контролю за цінами в місті Києві звернулася з пропозицією до державних органів виконавчої влади столиці, — розповідає голова інспекції. — Стабілізувати ситуацію на ринку хліба можна шляхом проведення роботи з ПАТ “Київхліб” (щодо забезпечення збільшення обсягів виробництва хліба “Українського домашнього” подового) та суб’єктами господарювання (стосовно збільшення в реалізації цього продукту). Київрада спроможна не допустити зникнення “Українського домашнього” подового з полиць магазинів торговельних мереж міста.

Таким чином ми намагаємося привернути увагу до порушеного питання і сподіваємося, що у співпраці з державними органами влади зможемо стримати зростання цін на соціальні сорти хліба й запобігти його дефіциту.

***

До того ж кримінальної відповідальності за введення в оману також ніхто не скасовував.

Ірина МИХАЙЛОВА.