№ 13 от 25 января 2011 г.

Хронічна клептоманія?

Такий діагноз сьогоднішньому стану медичного обслуговування населення країни ставить наш читач, і це збігається з висновками аудиторів Рахункової палати України.

Операція... під ліхтарем

“ВІД робочого перенапруження, — пише вантажник Григорій Савелійович Макар із села Кам’янка Ізмаїльського району Одеської області, — у мене стався гострий напад апендициту. На роботі я знепритомнів. Зателефонували в район, щоб надіслали “швидку”, але машина по дорозі зламалася. Тоді найняли сусіда, і той за бензин відвіз мене в районну лікарню. Там оглянули і сказали: негайно на операційний стіл. Склали список медпрепаратів на 377 гривень, і дружина все це принесла.

Але тільки-но хірург налаштувався на операцію, як не стало у крані води, щоб помити руки, й довелося моїй дружині бігти в магазин за пляшкою мінералки. Узявся анестезіолог вводити знеболююче, як з’ясувалося, що шприци не того розміру, і все-таки змушений був колоти ними. Одразу після того, як хірург розрізав мене, вимкнули світло. Зчинився галас, лікар кричить: “Несіть запасного ліхтаря!”

Оскільки оперували під місцевим наркозом, то весь цей гармидер я чув і бачив. Мене охопив жах. Та поталанило на чудового хірурга: він і під ліхтарем зумів оперувати. Через два тижні мене виписали з рекомендацією: на легку роботу. А де така є для вантажника?”

Григорій Савелійович обурюється, чому трапляються отакі випадки. Багато чого він наслухався в лікарні. З’ясувалося, що енергетики вимикають світло через несплату за електрику. Але гроші, кажуть, для погашення боргів надійшли. Проте на розрахунковий рахунок не впали. Де вони застрягли? Чув Макар і про те, що з центру виділяють кошти для поліпшення медичного обслуговування населення на місцях. Однак і вони по дорозі губилися. “Враження таке, — робить висновок читач, — що у сфері охорони здоров’я дбають не про поліпшення лікувального процесу, а про те, як побільше вкрасти. Куди не кинь — скрізь суцільна хронічна клептоманія. Невже цю хворобу не можна подолати?”

Аудитори відкривають завісу
ЗА ВИПАДКОВИМ збігом обставин після надходження цього листа в редакції з’явився документ, підписаний головою Рахункової палати України Валентином Симоненком. А в ньому — аналіз стану справ у системі Міністерства охорони здоров’я країни. Уже з перших рядків аудитори відкривають завісу: це відомство, витрачаючи чималі кошти на “заходи підвищення ефективності надання населенню екстреної медичної допомоги та дві державні цільові програми, очікуваних результатів не досягло”.

Серед причин згубного становища в організації охорони здоров’я аудитори передусім назвали непрофесіоналізм міністерських посадовців, за підписами яких плодяться неефективні управлінські рішення. Саме це призвело до того, що з 22 запланованих заходів Державної програми створення єдиної системи надання екстреної медичної допомоги торік виконано аж... дві, частково — 10, а до решти руки не дійшли.

Щоправда, кошти використовували справно. А вони чималі — 49,6 мільйона гривень, така ціна вищеназваної програми. І як ними розпорядилися? 34,9 мільйона гривень — з порушенням чинного законодавства, 1,2 мільйона — з порушенням бюджетних вимог, а 13,5 мільйона — неефективно.

Перевіряючі виявили, зокрема, справжню чехарду в придбанні нової техніки й рухомого складу. Ще з 2007 року за міністерством тягнеться розтратний “хвіст”. Проігнорувавши тендерні процедури, ДП “Укрмедпостач” вирішило придбати 27 санітарних автомобілів (реаніматорів) на базовому шасі “Рено Мастер” з обладнанням для надання швидкої допомоги новонародженим. В оборудку вгатили 12,3 мільйона гривень. Проте постачальник ТОВ “ІСС Україна” “схімічив” — свідоцтво на державну реєстрацію додаткового обладнання надав окремо від машин. Тому процедура затяглася на три роки, розкомплектовані автомобілі для експлуатації стали непридатними. А протягом цього періоду оті 12,3 мільйона гривень “наварювали” прибуток комерційній структурі.

За таким же сценарієм, як свідчать експерти, наступного, 2008 року закупили медобладнання двадцяти найменувань на 26,5 мільйона гривень. Але в обох випадках “стирчать вуха відкатів”, на які, звісно, не могли не звернути уваги правоохоронні органи. Господарський суд Києва 2009 року зобов’язав буферну структуру “Євроспецтранс” повернути державі 12,3 мільйона гривень і нарахував санкції в сумі 3,1 мільйона гривень. Однак структура виконувати припис відмовилася. Довелося суду відкрити провадження у справі про її банкрутство.

Малоприваблива картина постає після відкритої аудиторами завіси щодо запровадження інвестиційного проекту для оснащення медичних закладів обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного призначення й лікарськими засобами. І тут вирують чималі фінансові потоки, на які так ласі спритники. Правоохоронним органам на підставі аудиторських відкриттів не складно розібратися, чому в рамках інвестиційного проекту купили 8809 одиниць обладнання і 1000 автомобілів за однією ціною, а звітували за іншою, вищою. “Навар” становив 7,1 мільйона євро. Де ж ці кошти?

Гол у свої ворота


СВІЙ вклад у гостроту проблем, пов’язаних із проведенням чемпіонату Євро-2012, відомство охорони здоров’я також робить активно і... винахідливо. За різними напрямами сюди виділяються великі гроші. А як їх використовують? Розділ, присвячений діям МОЗ щодо медичного забезпечення чемпіонату, рясніє аудиторськими відповідями на кшталт “неефективно”, “не здійснено”, “не включено”, “не передбачено”, “не розроблено”, “не затверджено”, “всупереч”.

Наприклад, в обхід тендерних торгів купили у ТОВ “Компанія “ЮТАС” монітори за ціною удвоє вищою від ціни, яка могла б скластися під час торгів. Одиниця обладнання обійшлася на 1,3 тисячі гривень дорожче. “Рятувальні рюкзаки” у турків купили по 24,5 тисячі гривень за одиницю, тоді як аналогічні вироби російського виробництва коштують менш як дві тисячі за штуку — тобто дешевші у 12 разів!

“Поставивши 40 установам і закладам 341 комплект устаткування на суму 5,6 мільйона гривень, призначеного для навчально-тренувального процесу, і не визначивши при цьому порядку підготовки персоналу для надання медичної допомоги під час проведення чемпіонату Євро-2012, міністерство не забезпечило ефективного використання цього устаткування”. І таких прикладів не злічити.

Отже, за висновком аудиторів, доки уболівальники дочекаються переможних голів у чужі ворота, наші організатори підготовки до чемпіонату пропускають голи у свої ворота...